Soorten camerashots: van extreem weids tot intiem dichtbij
Als fotograaf heb je veel keuzes te maken. Dat begint natuurlijk bij je camera. Kies je een spiegelreflex of een systeemcamera. Maar als je fotografeert zijn het vaak de subtiele nuances die belangrijk zijn.
En dan bedoel ik je standpunt, het kader dat je kiest en wat je daadwerkelijk vastlegt. Noem het je totale focus. Dat geeft enorm veel keuzevrijheid, maar ook frictie.
Je kan eigenlijk niet verkeerd staan, elk hoek geeft een andere kijk op de werkelijkheid.
In dit artikel
Keuzes als fotograaf
Het gebeurde mij regelmatig. Ik fotografeerde en na afloop had ik een onbestemd gevoel. Het voelde als twijfel. Ik onderzocht waar dit door kwam. En ik ontdekte dat er vragen onder zaten. Stond ik op de goede plek? Had een ander standpunt beter geweest?
Ik weet zeker dat als je fotografeert, deze wrijving kent. En dat is niet gek. Fotografie wordt bepaald door de keuzes die je maakt. Dat leer je door veel te doen. En dat maakt het fotograferen zo interessant. En je kan eigenlijk niet verkeerd staan, elk hoek geeft een andere kijk op de werkelijkheid.
Een ontdekking die mij hielp was de shotkeuze. Anderen zeggen het camerashot. Je hebt de keuze om iets vast te leggen als een uitgestrekte horizon die ons uitnodigt tot dromen.
Maar je kan ook kiezen voor een intieme blik die ons meeneemt naar het innerlijk van een mens. Of stilzet bij een detail. Elk camerashot heeft de kracht om ons perspectief te veranderen.
In dit artikel verkennen we de veelzijdigheid van de shotkeuze. En waarom verschillende shots belangrijk zijn voor het maken van een verhaal. Maar ik begin even met Robert Capa.
Wie was Robert Capa?
Robert Capa was een legendarische oorlogsfotograaf die bekend stond om zijn moedige en indringende beelden. Als een pionier in zijn vak legde hij de rauwe realiteit van oorlog vast met een ongeëvenaarde intensiteit en emotie.
Zijn meest iconische werk omvat de historische landing op D-Day op Omaha Beach tijdens de Tweede Wereldoorlog, evenals zijn documentatie van de Spaanse Burgeroorlog. Capa's beelden belichaamden de grimmige waarheid van conflict en inspireerden generaties fotografen om de wereld met open ogen te zien.
Tijdens mijn lessen op de Fotoacademie in Amsterdam was het dit citaat van hem die mijn kijk op fotografie veranderde..
Als je foto's niet goed genoeg zijn, ben je niet dichtbij genoeg - Robert Capa
Het gaat om de afstand. Tussen dat wat je in beeld wil brengen en waar je als fotograaf staat. Neem deze kijk mee als het gaat om je standpunt en het soort shot dat je kiest.
Het belang van camerashots
Voor mij zijn camerashots cruciaal als je een goed verhaal wilt vertellen. Het zijn de bouwstenen van je verhaal. Je storie. Ze bepalen de interpretatie van je publiek, klanten of doelgroep. En als je dat weet kan je een plan maken hoe je dit verhaal gaat vertellen met beelden.
Ik bedoel met camerashots dus even niet het kikvorsperspectief, ooghoogteperspectief of het vogelperspectief. Dat zijn camerahoeken. Ook belangrijk. Maar het gaat mij om deze vraag: Hoe kan je met verschillende shots een goed verhaal neerzetten?
Finn Beales schrijft in zijn boek dat je hiervoor vier typen shots nodig hebt.
Extreem totaalshot
Mediumshot
Close-upshot
Tussenshots
Extreem totaalshot
Dit shot is bedoeld om een onderwerp of gebied waarin zich een situatie voordoet vanuit de verte te laten zien. Ook wel het totaalshot fotografie genoemd. Zo’n shot draait om schaal en grootsheid. De vlieger in de lucht. Een bergbeklimmer in de bergen.
Een kanovaarder op een immens meer. Dat zijn de beelden die vaak geen context nodig hebben. Het is duidelijk wat de omgeving is en wat de hoofdpersoon aan het doen is. Het geheel in beeld, totaal shot.
Mediumshot
Vaak laat je met dit shot iemand vanaf zijn middel zien. Je maakt hiermee duidelijk in wat voor omgeving je hoofdpersoon is. En wat hij of zij aan het doen is. Hierbij is de relatie tussen de omgeving en de persoon belangrijk. Kader mensen zo in dat ze niet bij hun gewrichten worden afgekapt. Het gaat ook om wat ze in hun handen hebben. Zorg dat dat ook onderdeel is van dit beeld.
Bij totaalshots en mediumshots gaat om de feitelijke registratie en oriëntatie met close-ups leg je de emotie en belangrijke details vast.
Close-upshot
Met een close-up worden personen of voorwerpen strak ingekaderd, zodat ze de meeste aandacht krijgen. Het doel? Je publiek betrokken houden. Het zijn de shots die je kijker dichtbij laten komen. Close-up.
Tussenshot
Een tussenshot legt de nadruk op een handeling of gebeurtenis. Je kan hier veel mee spelen. En ze zijn vooral nuttig voor je vormgeving. Ze worden ook vaak vergeten. Je maakt foto’s van het geheel. Een totaalshot. Maar met een tussenshot voeg je details toe. Details en details. Je kan het wel combineren met een totaalshot op de achtergrond. Kaderen dus en vastleggen.
Aan de slag!
Welke shots ga jij toevoegen aan je verhaal? Pak je camera en begin met experimenteren. Probeer verschillende perspectieven. Speel met afstand. En ontdek hoe elk shot een ander facet van je verhaal kan belichten.
Voor bedrijven, ondernemers en redacties die hun merkverhaal willen versterken: ik sta voor je klaar om je te helpen. Met een divers palet aan shots en een scherp oog voor detail breng ik je boodschap in beeld die perfect passen bij wat je schrijft en zegt.
Stuur mij een berichtje of bekijk mijn aanbod Boost en Shoot. Deze is voor iedereen goed betaalbaar.
—
Bronnen;
[1] The Storytelling workshop